loading...
حیوانات در حال انقراض
علی حاجی عباسی بازدید : 141 چهارشنبه 14 خرداد 1393 نظرات (5)

سایت دیده بانان محیط زیست و حیان وحش شما می توانید از آن اخبار روز طبیعت ر ا بدست آورید

علی حاجی عباسی بازدید : 56 چهارشنبه 14 خرداد 1393 نظرات (0)

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: روز یکشنبه ۱۳۹۳/۳/۱۱ حوالی ساعت ۱۰ صبح محیط بانان استان سمنان حین گشت زنی در پارک ملی توران بصورت ناگهانی با چهار یوزپلنگ آسیایی مواجه می شوند.

یوزپلنگ ها پس از شکار یک میش وحشی مشغول تغذیه از لاشه شکار خود بوده اند و زمانیکه متوجه حضور محیط بانان می شوند به سرعت فرار میکنند.

محیط بانان نیز تا رسیدن به نزدیکی یوزها و فرار ناگهانی آنها متوجه حضور یوزپلنگ ها نشده بودند. محیط بان ذوالفقاری پس از فرار ناگهانی یوزپلنگ ها بعد از روشن کردن دوربین عکاسی خود تنها موفق به تصویربرداری از یکی از یوزها می شود که در حال فرار بوده است.

…………تصویر یکی از چهار یوزپلنگ آسیایی مشاهده شده در پارک ملی توران در تاریخ ۱۳۹۳/۳/۱۱

علی حاجی عباسی بازدید : 72 چهارشنبه 14 خرداد 1393 نظرات (0)

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: پس از شناسایی لانه یک گربه جنگلی در منطقه حفاظت شده اشترانکوه، محیط بانان نسبت به تعبیه یک دوربین تله ای در مسیر ورودی لانه اقدام نموده و پس از چند روز در هنگام بازبینی تصاویر ثبت شده توسط دوربین، متوجه شدند گربه مذکور ماده بوده و دارای پنج توله می باشد.

مسئول منطقه حفاظت شده اشترانکوه لرستان در این باره گفت: به دنبال گزارش یکی از محیط بانان منطقه حفاظت شده اشترانکوهمبنی بر مشاهده یک گربه جنگلی، با عنایت به اهمیت موضوع به همراه محیط بانان محدوده مشاهده را مورد پایش مستمر قرار داده و پس از یک هفته بررسی و ردزنی توانستیم مسیر تردد و لانه گربه مذکور را که در یکی از باغات حاشیه منطقه اقدام به لانه سازی نموده بود شناسایی کنیم.

علی حاجی عباسی بازدید : 49 چهارشنبه 14 خرداد 1393 نظرات (0)

همکاری شهروندان خوی در تیمار و نجات حیات وحش آسیب دیده

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: این روزها مردم فهیم و طبیعت دوست شهرستان خوی در آذربایجان غربی همکاری بسیار مناسبی با اداره محیط زیست این شهرستان در زمینه تیمار و نگهداری از حیات وحش آسیب دیده دارند.

طی دو هفته اخیر تعدادی از شهروندان خوی پرندگان وحشی که به دلایل مختلف آسیب دیده بودند را نجات داده و آنها را به اداره محیط زیست این شهرستان تحویل داده اند.

علاوه بر این برخی از شهروندان خوی نیز پس از مشاهده اخبار مربوط به نجات پرندگان وحشی، با حضور در اداره محیط زیست این شهرستان میزان زیادی گوشت و جگر به منظور تغذیه پرندگان آسیب دیده تهیه کرده و به مسئولان اداره تحویل داده اند.

تصویر: تهیه غذا توسط یکی از شهروندان خوی جهت تغذیه پرندگان شکاری آسیب دیده در اداره محیط زیست

تعدادی دیگر از شهروندان خوی نیز با مراجعه به اداره محیط زیست این شهرستان آمادگی خود را جهت تامین دارو، لوازم مورد نیاز و هزینه های درمانی این پرندگان اعلام نموده اند.

علی حاجی عباسی بازدید : 75 چهارشنبه 14 خرداد 1393 نظرات (0)

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: روز گذشته نیروهای یگان محیط زیست سبزوار حین گشت و کنترل در منطقه کوه میش یک نفر شکارچی شرور و سابقه دار را سوار بر یک دستگاه موتورسیکلت مشاهده نمودند.

رئیس اداره محیط زیست سبزوار گفت: محیط بانان ضمن متوقف نمودن موتورسیکلت به بازرسی از شکارچی سابقه دار پرداختند اما هیچگونه آلات جرمی در جریان این بازرسی بدست نیامد.

محمد علی عمارلو افزود: مامورین که اطمینان داشتند این شخص به منظور شکار غیرمجاز وارد منطقه شده است به موضوع مشکوک شده و ضمن بازداشت مضنون به جستجوی ارتفاعات منطقه پرداختند.

علی حاجی عباسی بازدید : 48 چهارشنبه 14 خرداد 1393 نظرات (0)

ایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به دنبال تماس تلفنی یکی از پرسنل شرکت مس سرچشمه مینی بر سقوط حیوانی شبیه گربه بزرگ در درون کانال پساب صنعتی این شرکت در محدوده منصورآباد رفسنجان، نیروهای یگان محیط زیست عازم محل شده و با یک کاراکال مواجه شدند.

علی حاجی عباسی بازدید : 77 پنجشنبه 22 اسفند 1392 نظرات (0)

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: روز شنبه ۹۲/۱۲/۱۷ نیروهای یگان محیط زیست منطقه حفاظت شده کویر حین گشت زنی یک جبیر آسیب دیده را مشاهده نمودند که یک پای حیوان قطع شده بود و به سختی حرکت میکرد.

مسئول منطقه حفاظت شده کویر در این باره گفت: حوالی ظهر روز شنبه حین گشت جبیری را مشاهده نمودیم که از ناحیه هردو پا به شدت آسیب دیده بود. ماده جبیر حدودا دو ساله را که بسیار ضعیف شده بود براحتی گرفتیه و به پاسگاه مبارکیه نمودیم.

علی حاجی عباسی بازدید : 71 پنجشنبه 22 اسفند 1392 نظرات (0)

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: صبح روز گذشته یک چوپان زمانیکه در بیابان های مسیر رامهرمز به بهبهان مشغول چرای دامهای خود بوده با مشاهده یک حیوان نا آشنا اقدام به زنده گیری حیوان نموده و آنرا به همراه خود به روستا می برد.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان رامهرمز در این مورد گفت: این چوپان پس از مراجعه به روستا با راهنمایی تعدادی از روستادیان از عمل خود پشیمان شده و با این اداره تماس میگیرد.

حسن آقاشیرمحمدی افزود: چوپان در ابتدا خود را معرفی نکرده و عنوان نمود که یک جانور ناشناخته را در بیابان اسیر کرده است و درصورتیکه جریمه و بازداشت نشود حیوان را به محیط زیست تحویل خواهد داد.

علی حاجی عباسی بازدید : 91 پنجشنبه 22 اسفند 1392 نظرات (0)

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: نیروهای یگان حفاظت محیط زیست استان تهران از ابتدای هفته جاری تا روز گذشته در جریان گشت و پایش در سطح استان تعداد ۸۲ سمندر لرستانی، ۵۲۸ حلقه مار، ۵ خرچنگ، ۱۰۰ سوسمار و ۲۵ عدد لاسرتا (مارمولک) را از متخلفین و مراکز غیرمجاز خریدو فروش حیوانات کشف و ضبط نمودند.

شهر تهران:

نیروهای یگان حفاظت محیط زیست استان تهران روز دوشنبه ۱۹ اسفند ماه طی گشت و پایش سطح شهر تهران تعداد ۸۲ عدد سمندر لرستانی، ۴۵ عدد لاک پشت خزری، ۳۰ حلقه مار و ۴۰ عدد لاک پشت اروپایی را از متخلفین کشف و ضبط نمودند.

اسماعیل میرانزاده فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: همچنین یک نفر متهم در این زمینه بازداشت و پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی گردید.

علی حاجی عباسی بازدید : 44 پنجشنبه 22 اسفند 1392 نظرات (0)

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: یکی از همیاران محیط زیست شهرستان شیروان در استان خراسان شمالی تصاویر و گزارش موثقی از کشتار یک پلنگ ایرانی و بریدن سر و دم یک پلنگ ایرانی توسط افراد ناشناس در اختیار دیده بان محیط زیست قرار داد.

این همیار محیط زیست گفت: روز جمعه ۹۲/۱۲/۹ به منظور سرکشی به باغ شخصی خودم در روستای امیرانلو در منطقه شاه جهان رفته بودم، با لاشه یک پلنگ درون استخر پشت باغ  مواجه شدم.

با توجه به یخ زدگی سطح آب با مشقت فراوان به کمک شخص دیگری لاشه پلنگ را از داخل استخر بیرون کشیده و متوجه شدم که سر، دم و دست راست این پلنگ بریده شده است.

………………………تصویر ارسالی از لاشه پلنگ با سر و دم بریده بر روی سطح یخ زده استخر

علی حاجی عباسی بازدید : 65 پنجشنبه 22 اسفند 1392 نظرات (0)

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: آقای مهدی حسن زاده و آقای علی برگر عکاسان خوب حیات وحش کشور طی سفری در اواخر دیماه سال جاری به پارک ملی تندوره، موفق شده اند از یک پلنگ ایرانی در شب و از فاصله ای بسیار نزدیک به کمک پروژکتور تصاویر زیبایی تهیه نمایند.

تصاویر این گزارش توسط آقای مهدی حسن زاده تصویربرداری و برای دیده بان محیط زیست ارسال شده است.

علی حاجی عباسی بازدید : 16 شنبه 26 بهمن 1392 نظرات (0)

بزودی منتظر سایت انقراض باشید

ادرس www.engheraz-ir.com

فیسبوک facebook\engheraz

سازنده سایت پوریاشاهمیری

با تشکر

علی حاجی عباسی بازدید : 18 شنبه 26 بهمن 1392 نظرات (0)


 خورشید سرانجام به پایان سوخت هسته ای اش می رسد و حدود 5/4 میلیارد سال دیگر می میرد. البته داستان مرگ خورشید از یک سری وقایع تشکیل شده است که ابتدا خورشید را به غول سرخ، سپس به ریز نقش سفید، و در نهایت به یک ستاره ریز نقش سیاه تبدیل می کند. این فرآیند 5/3 میلیارد سال دیگر آغاز میشود؛ وقتی که هلیم در هسته خورشید شروع به همجوشی و تولید کربن میکند و خورشید شروع به انبساط میکند. پیش بینی وضع آب و هوای زمین در آن زمان داغ، درخشان و مه آلود خواهد بود؛ زمانی که خورشید همچون غولی در آسمان بزرگ و بزرگتر می شود. زمانی که خورشید دو سومِ  آسمان را پوشانده، دمای چند هزار درجه ای روی زمین مدت هاست که جوّ و اقیانوس هایش را تبخیر کرده است. سرانجام، لایه خارجی خورشید، عطارد، زهره، زمین و حتی مریخ را در کام خود فرو  میبرد و با جذب حرارت از مرکزش 3000 بار درخشان تر میشود. در این زمان خورشید به یک ستاره غول پیکر تبدیل گشته است.

وقتی هلیم به پایان برسد

علی حاجی عباسی بازدید : 14 سه شنبه 22 بهمن 1392 نظرات (0)
دلفین
محدوده زمانی: میوسن تا دوران اخیر
۱۰ تا ۰ میلیون سال پیش
 
دلفین سربی
طبقه‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پستانداران
راسته: آب‌بازسانان
زیرراسته: آب‌بازسانان دندان‌دار
تیره: دلفینیان[پانویس ۱]
گری، ۱۸۲۱
سرده‌ها
  • متن را ببینید.

دُلفین‌ها پستاندارانی دریازی از راسته آب‌بازسانان هستند که رابطه نزدیکی با نهنگ‌ها و گرازماهی‌ها دارند. اجداد این جانوران جفت‌سمانی بودند که نزدیک به ۵۰ میلیون سال پیش برای پیدا کردن غذا از خشکی به دریا وارد شدند. به صورت تقریبی ۴۰ گونه دلفین وجود دارد که در ۱۷ سرده گوناگون رده‌بندی شده‌اند.

بدن دلفین‌ها در طی میلیون‌ها سال به تدریج برای زندگی در آب تطابق یافته است. دلفین‌ها و دیگر آب‌بازسانان برای حرکت در آب باله دارند و دمشان همچون ایجادکننده پیش‌رانش کار می‌کند. بدنشان نیز به گونه‌ای است که برای شنای هر چه سریع‌تر در آب و ماندگاری برای مدت زمان بیشتر در آن با یک بار نفس‌گیری مناسب است. نیاز به پدید آوردن سامانه‌های عصبی پیشرفته برای پژواک‌یابی در آب باعث شده است که دلفین‌ها مغزهای بزرگ و به نسبت پیچیده‌تری به دست آورند. چنین چیزی توانایی‌های ادراکی بالایی به آن‌ها بخشیده که باعث شده است در میان بعضی از آن‌ها، گونه‌ای فرهنگ نمودار باشد.

آن‌ها همانند بسیاری دیگر پستانداران فرزندانشان را زنده به دنیا می‌آورند و به آن‌ها شیر می‌دهند. زیستن گروهی در بسیاری از انواع دلفین‌ها به آن‌ها کمک می‌کند تا خطرات زندگی در طبیعت را برای خود و فرزندانشان کمینه سازند. آن‌ها از توانایی‌هایی چون تولید سونار و شنوایی بسیار قوی برای یافتن طعمه‌هایشان بهره می‌گیرند. غذای این جانوران را ماهی و سرپایان تشکیل می‌دهند. نهنگ قاتل اما تنها دلفینی است که پستانداران دریایی بزرگ را نیز شکار می‌کند.

اعضای دو گروه عمده دلفین‌های اقیانوسی و دلفین‌های رودخانه‌ای در همه آب‌های آزاد جهان و همچنین در بعضی رودخانه‌های در امتداد آب شیرین یافت می‌شوند. به دلیل توانایی‌های هوشی بالا، ظاهر دوستانه، و جنب و جوش همیشگی‌شان، دلفین‌ها از گذشته در طول تاریخ توجه انسان‌ها را به خود جلب کرده‌اند. آن‌ها نه تنها در فرهنگ و هنر آدمیان حضور پیدا کرده‌اند، که انسان‌ها از دلفین‌ها برای کاربردهای گوناگونی چون یافتن ماهی، مین‌یابی، و حتا خوردن گوشتشان بهره گرفته‌اند.

kose

علی حاجی عباسی بازدید : 16 سه شنبه 22 بهمن 1392 نظرات (0)
کوسه
محدوده زمانی: دوونین پسین - امروزه
کوسه لکه‌سفید اقیانوسی
(Carcharhinus longimanus)
طبقه‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
زیرشاخه: مهره‌داران
رده: ماهیان غضروفی
زیررده: ماهیان پره‌غضروفی
بالاراسته: غضروفی‌شکلان
راسته‌ها

سیموریدا

کوسه یکی از آبزیان نسبتاً بزرگ است. اقیانوس‌ها بیش از ۲۰ هزار گونه از ماهی‌ها را در خود جای داده‌اند که از این تعداد نزدیک به 385 گونه، کوسه هستند. مدت‌ها پیش از به وجود آمدن دایناسورها، کوسه‌ها فرمانروای آب‌ها بودند. آنها نخستین بار بیش از ۴۰۰ میلیون سال پیش شکل گرفتند و در ۱۰۰ میلیون سال اخیر به ندرت دستخوش تغییر و دگرگونی شده‌اند. امروزه کمتر گونه‌ای از موجودات کرهٔ زمین چنین احترام و ترسی را بر می‌انگیزد.

این شکارچیان حیرت‌انگیز با خوردن موجودات ضعیف و زخمی، در بالای چرخه غذایی دریایی قرار می‌گیرند. آنها با این کار به حفظ تعادل در سیستم طبیعت کمک می‌کنند.از معروفترین کوسه‌ها می‌توان به کوسه بزرگ سفید، کوسه ببری و کوسه سرچکشی اشاره کرد.

gorg

علی حاجی عباسی بازدید : 29 سه شنبه 22 بهمن 1392 نظرات (0)
گرگ ایرانی
طبقه‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پستانداران
راسته: گوشتخواران
تیره: سگ‌سانان
سرده: Canis
گونه: Canis lupus
زیرگونه: C. l. pallipes
نام سه‌جمله‌ای
Canis lupus pallipes
Sykes, 1831

گرگ ایرانی یا گرگ هندی دو نام رایج برای زیرگونه‌ای از گرگ خاکستری است که در غرب هند، ترکیه، ایران، عربستان سعودی و جنوب اسرائیل زندگی می‌کند.ازاین گرگها بیشتردرنواحی کوهستانی مشاهده شده است.

oghab

علی حاجی عباسی بازدید : 14 سه شنبه 22 بهمن 1392 نظرات (0)
عقاب دوبرادر
وضعیت بقا
طبقه‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پرندگان
راسته: شاهین‌سانان
تیره: قوشیان
مترادف‌ها

Hieraaetus fasciatus

عقاب دوبرادر یک گونه از پرندگان بزرگ شکارچی می‌باشد.این پرنده مانند عقاب می‌باشد و در خانواده شاهین‌سانان قرار دارد.عقاب دوبرادر در پرواز بسیار سریع است و مانند شاهین بر سر طعمه خود که معمولاً از پستاندارانی مانند خرگوش و دیگر پرندگان کوچکتر از خود، فرود می‌آید.

عقاب دوبرادر از پرندگان بومی ایران بوده و در گذشته بسیار وجود داشت ولی در حال حاضر اطلاع درستی از تعداد موجود این پرنده در ایران وجود ندارد.[۱] این پرنده در مناطق دیگری نیز مانند شمال و جنوب بیابان صحرا در آفریقا، جنوب اروپا مناطقی مانند اندونزی و هندوستان در آسیا زندگی میکند.

goraz

علی حاجی عباسی بازدید : 15 سه شنبه 22 بهمن 1392 نظرات (0)

گراز یا خوک وحشی اورآسیا نوعی خوک است که نیای بیشتر خوک‌های اهلی به‌شمار می‌رود. این حیوان بومی بیشتر مناطق شمالی و مرکزی اروپا، نواحی مدیترانه‌ای (از جمله کوه‌های اطلس در شمال آفریقا) و بیشتر مناطق آسیا است.

شکل ظاهری[ویرایش]

\"\\"\\"\"
\"\\"\\"\"
اسکلت بندی گراز

بدن گراز بسیار متراکم است، سر بزرگ و پاها نسبتاً کوتاه است. خز او از موهای زبر و ضخیم و بلندی است که در پشت سر و گردن تا شانه و تا وسط بدن بلندتر است. رنگ آن از خاکستری تیره تا سیاه و قهوه‌ای متغیر است.اما در نواحی مختلف تنوع رنگی زیادی مشاهده می‌شود به طوری که گرازهای مایل به سفید در آسیای میانه دیده شده‌اند. گرازها در بچگی روشنتر همراه با خطوط قهوه‌ای هستند اما با بالا رفتن سن این خط‌ها کمرنگ تر شده و در بزرگسالی خاکستری یا قهوه‌ای تیره می‌شوند.

گرازهای نر بزرگسال از ۱۰۰ تا ۱۵۰ سانتیمتر طول دارند و ارتفاعشان از شانه تا زمین به ۹۰ سانتیمتر می‌رسد. میانگین وزنشان بین ۶۰ تا ۷۰ کیلوگرم می‌باشد. با این وجود تفاوت وزن در میان گرازها زیاد است گزارشهایی از شکار گراز به وزن ۱۵۰ کیلوگرم و حتی گزارشی از یک نمونه فرانسوی در سال ۱۹۹۹ به وزن ۲۲۷ کیلوگرم نیز شده است. گرازهای کوههای کارپات به وزن ۲۰۰ کیلوگرم ثبت شده‌اند و این در حالی است که گرازهای روسی و رومانیایی می‌توانند به وزن ۳۰۰ کیلوگرم نیز برسند.

\"\\"\\"\"

fok

علی حاجی عباسی بازدید : 30 سه شنبه 22 بهمن 1392 نظرات (0)

فک دریای خزر

وضعیت بقا

در خطر انقراض (IUCN 2.3)
طبقه‌بندی علمی
فرمانرو:     جانوران
شاخه:     طنابداران
رده:     پستانداران
راسته:     گوشت‌خواران
فروراسته:     باله‌پایان
تیره:     فک‌سانان
سرده:     Pusa
گونه:     P. caspica
نام علمی
Pusa caspica

علی حاجی عباسی بازدید : 29 سه شنبه 22 بهمن 1392 نظرات (0)

به فیسبوک ما بپیوندید مراجعه به فیسبوک مدیر سایت      facebook\alihajiabbasi

و به فیسبوک این وبلاگ یعنی انقراض سری هم بزنید:

facebook\engheraziran

با تشکر و سپاس فراوان از بازدید کنندگان این وبلاگ

 

علی حاجی عباسی بازدید : 10 سه شنبه 22 بهمن 1392 نظرات (0)


نام این گربه نیز در لیست قرمز انقراض قرار گرفته است.
به نسبت جثه اش از تمام گربه های دیگر موهای بلندتر و پرپشت تری دارد. به اندازه یک گربه اهلی اما از آن پرتر و دست و پاهایش کوتاه تر است. رنگ بدن خاکستری روشن که ممکن است به زردی یا قرمزی بزند. نوک موها سفید است که به آن ظاهری یخ زده می دهد. روی گونه های موهای بلند و دو نوار تیره واضح دارد. دارای سری گرد و پهن با گوش های خوابیده و کوچک در بیشترین فاصله از هم است. روی پیشانی خال های نامنظم دارد. در نیمه انتهایی پشت و روی پاها چندین نوار عرضی تیره دارد. چشم ها کاملاً رو به جلو هستند که نشان می دهد برای شکار وابسته به بینایی است و همین ظاهری جغدمانند به آن می دهد. مردمک چشمش برخلاف سایر گربه های کوچک به صورت دایره ای منقبض می شود. موی بلندش سازشی است برای زندگی در سرما و کوچک و پایین بودن گوش هایش برای آن است که در مناطق باز با پوشش گیاهی اندک کمتر دیده شود. به راحتی از صخره ها بالا می رود. تا ارتفاع ۴۸۰۰ متری دیده شده و به ندرت در نواحی جلگه ای حضور می یابد. تک زی و شب گرد است اما به هنگام غروب و صبح زود نیز فعال است. روز ها می خوابد و نقش و نگار و رنگبندی اش اجازه می دهد که به آسانی با محیط اطرافش یکی شود.زیرگونه ایرانی آن در تهدید است. در ایران تاکنون از مشهد و سرخس و خوش ییلاق شاهرود و نیز سواحل رود ارس در آذربایجان غربی گزارش شده است.

علی حاجی عباسی بازدید : 17 سه شنبه 22 بهمن 1392 نظرات (0)

خطر انقراض نسل گوزن زرد ایرانی، دوست داران محیط زیست و حیات وحش را بشدت نگران کرده است. به گزارش سرویس حوادث ایسکانیوز، شوری آب جزیره اشک دریاچه ارومیه، پساب سمی شرکت‌های نفتی در چغازنبیل، تخریب زیستگاه‌ها در دشت ارژن و زباله‌های شهری و بیمارستانی بابل، از مهم‌ترین دلایل در خطر انقراض قرار گرفتن نسل گوزن زرد ایرانی به شمار می‌رود. گوزن زرد ایرانی شاخ‌های بلند و پهن، ۱۵۰ تا ۲۴۰ سانتی‌متر بدن و ۱۶ تا ۲۰ سانتی‌متر دم دارد.

علی حاجی عباسی بازدید : 22 سه شنبه 22 بهمن 1392 نظرات (0)


هنگامی که نام پلنگ ایران (Persian Leopard) برده می شود منظور زیرگونه Panthera pardus saxicolor است. اعتبار این زیرگونه در سال های اخیر تایید شده است. اعضای این زیرگونه عمدتاً در ایران به سر می برند اما در کپه داغ و ترکمنستان، قفقاز، تاجیکستان، ازبکستان، ارمنستان، بخشی از ترکیه، افغانستان و شاید کردستان عراق نیز حضور دارند. البته دامنه پراکنش کامل آن را به طور دقیق نمی دانیم زیرا به رغم آنکه پلنگ از بسیاری جهات جانوری مهم به شمار می آید، متاسفانه اطلاعات لازم درباره پراکندگی و تغییرات درون گونه ای آن وجود ندارد. فقط می دانیم گسترش جغرافیایی نسبتاً وسیعی دارد که ایران در مرکز آن قرار می گیرد اما محدود به ایران نمی شود. آن طور که رکوردهای شکارچیان نشان می دهد پلنگ ایران اگر بزرگترین زیرگونه نباشد یقیناً یکی از بزرگ جثه ترین زیرگونه های پلنگ در دنیا است.
اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی (IUCN) گاهی در فهرست سرخ خویش برای بعضی زیرگونه ها رتبه ای بالاتر از گونه مربوطه در نظر می گیرد، برای مثال گونه پلنگ را آسیب پذیر (vulnarable) و زیرگونه پلنگ ایرانی را در خطر انقراض (endangered) طبقه بندی می کند.

 

علی حاجی عباسی بازدید : 30 سه شنبه 22 بهمن 1392 نظرات (0)


طبق گفته کارشناسان یوز ایرانی که جزو تیره ای خاص از یوزپلنگ در غرب آسیاست رو به انقراض می باشد به طوری که طبق نظریه کارشناسان محیط زیست تخمین زده می شود کمتر از ۶۰ قلاده یوز ایرانی در تمام ایران زیست می کند. برای کسب آمار دقیقی از تعداد این نوع جانور نایاب دوربینهایی در محلهایی که احتمال حضور این جانور وحشی می رود کار گذاشته شده تا آمارگیری دقیقتری صورت گیرد.

علی حاجی عباسی بازدید : 12 سه شنبه 22 بهمن 1392 نظرات (0)


لاک پشت ها یکی از قدیمی ترین ساکنین زمین هستند و حدود ۱۰۰ میلیون سال است که به همین شکل در طبیعت وجود دارند. این لاک پشت دریایی ۸۰ سال عمر می کند و جزو ۷ نوع لاک پشت دریایی جهان است.
این موجودات زیبا و صبور مدتی است در معرض انقراض هستند . صیادان گوشت و تخم های آنها را بی رویه شکار می کنند. این در حالی است که لاک پشت دریایی نقش اساسی در سلامت اکوسیستم اقیانوس ایفا می کند. سلامت و تعادل در گیاهان کف دریا ، میگو ها ، خرچنگ ها و ماهی های تن بستگی مستقیم به وجود این لاک پشت ها دارد. به همین دلیل سازمان WWF تلاش می کند آنها را از خطر نابودی نجات دهد.


علی حاجی عباسی بازدید : 15 سه شنبه 22 بهمن 1392 نظرات (0)

 


تدر آن سال سروان “احمد هنرور” در سفر به مینو دشت و کلاله، در مسیر روستای "آق قمیش" متوجه حضور یک ببر بزرگ در بیشه زار شده، بلافاصله با شلیک گلوله این حیوان زیبا را از پای درآورده و با همران خود در کنار لاشه ببر عکس یادگاری میگیرند. پس از آن دیگر هیچ کس نتوانست از ببر ایران عکسی بگیرد.

علی حاجی عباسی بازدید : 53 سه شنبه 22 بهمن 1392 نظرات (1)



 شیر ایرانی

(گونه ای منقرض شده)
شیر از نیرومندترین و مشهورترین پستانداران ایران و جهان ، مدتی است که نسلش در سرزمین ایران از میان رفته است با امید به اینکه با هوشیاری و آگاهی نگذاریم که چنین سرنوشتی برای سایر گونه های جانوری ایران رقم زده شود در اینجا یادی از شیر ایرانی از دست رفته خواهیم داشت.


▪ مشخصات:


موها کوتاه، رنگ بدن زرد و بدون لکه یا نوارهای راه راه است. شیر نریال نسبتاً کوتاهی (در مقایسه با زیر گونه آفریقایی ) با موهای سیاه وزرد دارد. دم شیر ایرانی بلند با دسته ای از موهای سیاه در انتهای آن است.اندازه طول سر و تنه ۱۵۰ تا ۱۹۰ سانتی متر، دم در حدود ۱۰۰ سانتی متر و وزن آن ۱۵۰ تا ۲۵۰ کیلوگرم می باشد. مناطق جنگلی ف بوته زارها و علفزارهای نزدیک به آب واقع در نواحی جنوب زاگرس و خوزستان زیستگاه شیر ایرانی بوده است.در گذشته پراکندگی وسیعی در مناطق جنوب و جنوبغربی ایران ، از جنگلهای اطراف رودخانه کرخه ، دز، کازرون به طرف مسجد سلیمان ، رامهرمز ، بوشهر ، کازرون تا دشت ارژن واقع در غرب شیراز است

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 34
  • کل نظرات : 7
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 14
  • آی پی دیروز : 13
  • بازدید امروز : 17
  • باردید دیروز : 10
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 31
  • بازدید ماه : 29
  • بازدید سال : 122
  • بازدید کلی : 4,207